PCOS og overgangsalderen: Alt du trenger å vite

Til tross for at det rammer rundt 1 av 10 kvinner i Storbritannia[1], noe som gjør det til den vanligste kvinnelige hormontilstanden, blir polycystisk ovariesyndrom (PCOS) fortsatt ofte misforstått av mange mennesker. Det er mest forbundet med problemer med å bli gravid (selv om det i mange tilfeller ikke trenger å være en hindring for vellykket befruktning med de riktige behandlingene på plass) og blir derfor ofte sett på som å løpe “parallelt” med årene hvor en kvinne kan forventer å være fruktbar. Imidlertid betyr de forskjellige andre symptomene som PCOS forårsaker bortsett fra dette at det ikke bare forsvinner når en kvinne slutter å være i stand til å bli gravid. Utbruddet av overgangsalder er ikke en “kur” for PCOS.

Hva er PCOS?

PCOS er faktisk en “blandet pose” av tegn og symptomer. Mange kvinner som har PCOS vil se veldig forskjellige ut fra hverandre. Det er ingen “typisk” siden den er så varierende. Følgelig er det ikke lett å diagnostisere PCOS fordi pasientene ofte er så forskjellige fra hverandre (noen kan være overvektige, andre slanke).
Spesialister har definert PCOS som et syndrom karakterisert ved å ha minst to av følgende tre tegn:

Forstyrrelser i menstruasjonssyklusen (uregelmessig eller fraværende menstruasjon) – dette har en tendens til å indikere upålitelig eller fraværende eggløsning (anovulasjon).
Økte testosteronnivåer eller tegn som indikerer økte androgennivåer, som hirsutisme (uønsket hårvekst), hårtap hos menn, akne/overaktive talgkjertler i huden.
Tilstedeværelsen, sett på en ultralydsskanning, av små multiple follikler (eller cyster) arrangert rundt utsiden av eggstokken.
Tilstanden går ofte i familier og påvirker forskjellige kvinner på forskjellige måter, og noen opplever symptomene mye mer alvorlig enn andre. Hvis den ikke blir diagnostisert eller ubehandlet, kan PCOS føre til en rekke komplikasjoner senere i livet som, som nevnt ovenfor, kan overlappe med symptomer på overgangsalderen.

Hva er symptomene på PCOS?

Som beskrevet ovenfor, på grunn av de forskjellige aspektene ved syndromet, kan PCOS ha noen eller alle av følgende:

  • Uønsket hår, for eksempel i ansiktet
  • Hårtap i mannlig mønster
  • Kviser
  • Fettete hud
  • Å være overvektig/fedme
  • Mannlig mønster kjønnshårfordeling
  • Polycystiske eggstokker synlige på ultralydsskanning
  • Sjeldne eller fraværende menstruasjoner som indikerer manglende eggløsning, noe som kan føre til infertilitet
  • Når dette er sagt, kan PCOS-kvinner være slanke, ikke ha noen åpenbare hud- eller hårfordelingsproblemer, så presentasjonen av tilstanden varierer betydelig.

Hvordan påvirkes PCOS av overgangsalder?

Overgangsalderen forårsaker en nedgang i produksjonen av kvinnelige hormoner som østrogen og progesteron, som til slutt fører til at du slutter å eggløsning (teknisk sett signaliserer et helt år uten menstruasjon starten på overgangsalderen). Kvinner med PCOS kan allerede ha lave nivåer av progesteron før overgangsalderen finner sted.

Dette betyr at mens både PCOS og overgangsalderen har en innvirkning på nivåene av progesteron i blodet ditt, påvirker de det på forskjellige måter og kan forverre den eksisterende hormonelle ubalansen i kroppen din. Kvinner med PCOS har også en tendens til å nå overgangsalderen i gjennomsnitt to år senere enn kvinner uten PCOS.

Er det en crossover i symptomer mellom PCOS og overgangsalder?

Noen symptomer på PCOS ligner på de som oppleves under perimenopausen (perioden frem til overgangsalderen som ofte er preget av hetetokter og uregelmessige menstruasjoner). Dette kan gjøre en ny diagnose av PCOS under perimenopausen vanskelig, og symptomene blir noen ganger avvist. Det er imidlertid viktig å diagnostisere og behandle PCOS selv etter alderen der unnfangelsen naturlig kan finne sted.

Både PCOS og perimenopause kan forårsake følgende symptomer:

  • Uregelmessig eller uteblitt menstruasjon
  • Fertilitetsproblemer
  • Humørsvingninger
  • Søvnvansker
  • Tynnende hår eller uventet hårvekst
  • Vektøkning
  • Fordi PCOS er en livslang tilstand og mange av dens implikasjoner kan påvirke din langsiktige helse, slutter det aldri å være viktig å håndtere symptomene og ta opp eventuelle bekymringer med fastlegen din.

Overgangen i symptomer betyr at det er en rekke trinn du kan ta som vil bidra til å gjøre PCOS, overgangsalderen og spesielt perimenopausen mer håndterbare:

Oppnå god søvnkvalitet

PCOS og overgangsalderen kan begge forårsake forstyrrelser i ditt vanlige søvnmønster. For å sove lenger og bedre kan du:

  1. Prøv å legge deg og stå opp til samme tid hver kveld og hver morgen
  2. Unngå skjermer i opptil to timer før sengetid, inkludert å sørge for at du ikke tar med smarttelefoner inn på soverommet
  3. Få mørkere persienner for å gjøre det lettere å sove i de lyse månedene
  4. Invester i komfortabelt sengetøy og bli kvitt utslitte madrasser og puter
  5. Ikke drikk koffein etter middag eller spis tunge måltider sent på kvelden
  6. Ikke tren for nært å legge deg, og prøv å gjøre noe som avslapper deg hver kveld, for eksempel å lese

Oppretthold en sunn vekt

Vektøkningen forårsaket av de hormonelle ubalansene ved PCOS, som kan forverres av overgangsalderen, kan føre til problemer senere i livet. Disse kan inkludere en større risiko for hjerteinfarkt og type 2 diabetes (forårsaket av insulinresistensen som kroppen din utvikler). Trinnene du kan ta for å holde vekten din enkelt, inkluderer:

Begrens usunne karbohydrater og søte drikker, velg i stedet for komplekse karbohydrater som de som finnes i fullkorn, ris og bønner
Spis mye frisk frukt og grønnsaker
Reduser porsjonsstørrelsene, bruk mindre tallerkener for å oppnå dette lettere
Delta i fysisk trening hver dag. Dette er mye enklere hvis du er i stand til å finne en treningsform du liker, så prøv ut en rekke forskjellige alternativer for å se hva som fungerer for deg
Snakk med fastlegen din hvis du er bekymret for vekten din, da de vil kunne gi anbefalinger som er spesifikke for dine behov

 

Hold kjølig i løpet av dagen og natten

Hetetokter og nattesvette er et vanlig symptom på overgangsalderen og kan øke hvis du har PCOS. For å unngå å bli for varm:

Kle deg alltid i lag, uansett årstid, slik at du enkelt kan kjøle deg ned ved å fjerne bare én
Bruk lette stoffer både om dagen og i sengen
Prøv å ikke innta for mye alkohol, koffein eller krydret mat
Ikke bruk tunge dyner som ikke etterlater deg noe hvis du blir for varm – lagdelte tepper kan fungere bedre
Sørg for at du har en vifte på soverommet ditt i de varmere månedene
Hvordan kan PCOS endre seg i overgangsalderen?

I løpet av reproduktive år er mange kvinner med PCOS fokusert på fruktbarhet og å ha en familie, eller de kan være interessert i å håndtere de ulike symptomene. Men etter hvert som man blir eldre og man går inn i overgangsalderen, kan en økt tendens til å legge på seg sammen med insulinresistens føre til mer alvorlige problemer. Det er en økt risiko for PCOS-kvinner å utvikle Metabolic Syndrome (Met S). Dette er en kombinasjon av nøkkelfaktorer som kan sette en kvinne i fare for hjerte- og karsykdommer senere i livet.

Hva er metabolsk syndrom?

Kvinner med PCOS har en tendens til å fortsette å utvikle metabolsk syndrom.

Metabolsk syndrom er navnet gitt til en samling av risikofaktorer definert som når en mann eller kvinne har minst tre av følgende fem faktorer:

  • Fedme – preget av et stort midjemål (eller en kroppsmasseindeks på >30, (spesielt rundt mellomhjørnet)
  • Økte triglyseridnivåer i blodet (en type fett som finnes i blodet ditt)
  • Redusert HDL-kolesterol (det “gode” kolesterolet)
  • Økt blodtrykk
  • Økte fastende blodsukkernivåer (en test for å bestemme hvor mye glukose (sukker) som er i blodprøven etter en faste over natten)
  • Den økte risikoen for å utvikle de ovennevnte faktorene er publisert av Royal College of Obstetricians and Gynecologists i Green Top
  • Guide No 33[2]. Disse faktorene ses oftere hos PCOS-kvinner og kan disponere for hjerte- og karsykdommer (hjerteproblemer og/eller muligens slag) og utbruddet av type 2 diabetes.

Det er fornuftig å minimere eksponeringen for disse risikofaktorene ved å endre livsstil, inkludert: et forbedret kosthold, vekttap, økt trening. Prøv å redusere karbohydrater, og når du inntar dem, prøv å sørge for at de er av høy glykemisk indeks (GI).

 

Hvordan Myo-inositol Plus Alpha-lactalbumin hos PCOS Myo-inositol-resistente kan hjelpe

Bevisene viser at ikke bare Inofolic Alpha har mange fordeler for kvinner med PCOS. I tillegg til forbedret insulinresistens og hormonbalanse, hjelper Inofolic Alpha med vekttap. Studier indikerer at kvinner mistet omtrent 6 % av kroppsvekten på Inofolic Alpha, men i motsetning til medisinene, når de observeres ved anbefalt dose, har de praktisk talt få eller ingen bivirkninger.

Kilder:

[1] https://www.nhs.uk/conditions/polycystic-ovary-syndrome-pcos/

[2] https://www.rcog.org.uk/guidance/browse-all-guidance/green-top-guidelines/long-term-consequences-of-polycystic-ovary-syndrome-green-top-guideline-no -33/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Vi tar personvern på alvor. Trykk Accept for å akseptere vår bruk av cookies, eller trykk «Mer Info» for å lese mer om dette